Καλησπέρα σας κύριε Σπίνο. 

Κύριε Σπίνο είμαστε συνεργάτες στο συνδρομητικό eshop για παραπάνω από 2 χρόνια με αντικείμενο της επιχείρησής σας την πώληση βιβλίων – https://pawbooks.gr

Ο λόγος που ζήτησα αυτήν την μικρή συνέντευξη είναι διότι θεωρώ τον τρόπο ανάπτυξης του eshop σας ιδιαίτερα πετυχημένο και θα ήθελα τον τρόπο αυτόν, να τον μοιραστείτε μαζί μας.

Καλησπέρα και από μένα και ευχαριστώ πάρα πολύ για την ευκαιρία που μας δίνεται, μέσω αυτής της συνέντευξης, να παρουσιάσουμε κάποια αρκετά ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία.

Για αρχή θα ήθελα παρακαλώ να μου πείτε πόσο τα εκατό αύξηση είχατε ανάμεσα στις 2 χρονιές;

... μέχρι στιγμής το 2023 έχουμε ήδη τζίρο που αντιστοιχεί στη δραστηριότητα όλου του έτους του 2022! Ενώ αν συγκρίνουμε Ιανουάριο-Μάιο 2023 με Ιανουάριο-Μάιο 2022 η διαφορά τζίρου ανέρχεται σε ποσοστό 342%

Αρχικά να αναφέρουμε πως ξεκινήσαμε τον Απρίλη του 2021, πλέον είμαστε στο Μάιο του 2023, έχοντας περάσει δυο χρόνια με μια περίοδο μέσα στον κορονοϊό που σίγουρα πολλοί θα ήταν διστακτικοί να κάνουν το δικό τους επιχειρηματικό βήμα. Επίσης ο χώρος του βιβλίου που ασχολούμαστε εμείς είναι αρκετά δύσκολος καθώς υπάρχουν πολλά eshops (πλέον ο κάθε εκδότης έχει δυναμώσει και στο τομέα της απευθείας online πώλησης) και φυσικά οι πολλές μεγάλες και γνωστές αλυσίδες βιβλιοπωλείων με χρόνια παρουσίας και εμπειρίας στο χώρο. Εμείς, ξέροντας πως πλέον οι online αγορές έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού και βλέποντας πως ο τομέας αυτός όλο και θα αυξάνεται (καθώς οι νέες γενιές είναι πιο εξοικειωμένες στο διαδίκτυο), πιστεύουμε πως έχοντας ένα καλό και εμπλουτισμένο site θα μπορείς να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού. Σίγουρα η επίσκεψη σε κάποιο κατάστημα για να δεις το προϊόν από κοντά θα παραμείνει μα θεωρώ πως το online πλέον θα αποτελέσει τον οδηγό της αγοράς, μιλώντας πάντα για το βιβλίο.

Τώρα, σχετικά με τα στατιστικά που ζητήσατε, παρότι είναι σχετικά σύνθετο κομμάτι, θα σας αναφέρω πολύ περιληπτικά μερικά δεδομένα, χωρίζοντας τα σε διαστήματα από τον Απρίλη του 2021 σε σύγκριση με το 2022 και κατόπιν θα κάνουμε σύγκριση του τρέχοντος έτους 2023 σε σχέση με το 2023. 

Έτσι λοιπόν, σαν τζίρο θα θέλαμε να αναφέρουμε πως το 2022 σε σχέση με το 2021 (έστω και αν το 2021 ξεκινάει από τον Απρίλη) είχαμε μια ποσοστιαία αύξηση του 142%. Αυτό το ποσοστό θα ήταν ελαφρώς μικρότερο αν είχαμε ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2021. Ωστόσο και πάλι βλέπετε πως η αύξηση ήταν αρκετά σημαντική.

Το ενδιαφέρον όμως είναι η σύγκριση του 2023, μέχρι αυτή τη στιγμή, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 ή και με όλο το 2022. Πιο απλά, μέχρι στιγμής το 2023 έχουμε ήδη τζίρο που αντιστοιχεί στη δραστηριότητα όλου του έτους του 2022! Ενώ αν συγκρίνουμε Ιανουάριο-Μάιο 2023 με Ιανουάριο-Μάιο 2022 η διαφορά τζίρου ανέρχεται σε ποσοστό 342%. 

Και τα παραπάνω είναι φυσικό επακόλουθο της αυξημένης επισκεψιμότητας στη σελίδα μας, επισκεψιμότητα που αυξάνεται διαρκώς, ενδεικτικά να αναφέρουμε πως ήδη το τελευταίο εξάμηνο έχει αυξηθεί κατά 150% περίπου.

Δε ξέρω αν υπάρχει μυστικό επιτυχίας ή αν όντως έχουμε επιτύχει κάτι ακόμη. Εξαρτάται πως το βλέπει ο καθένας και τι πλάνο/στόχους έχει θέσει. Εμείς πχ ξεκινήσαμε με στόχο αρχικά τα έσοδα της επιχείρησης να καλύπτουν τα έξοδα ή τουλάχιστον ένα μεγάλο ποσοστό τους. Κατόπιν να αρχίσει να μένει κάποιο έσοδο και σιγά σιγά να αυξάνεται. Δεν είναι εύκολο και πρέπει να έχεις υπομονή, καθώς στις αρχές θα βρεθείς αντιμέτωπος με τη δυσπιστία του κοινού και την εύλογη απορία που θα έχει για ποιο λόγο να σε προτιμήσει. Γενικά πάντως, αν αντέξεις τον πρώτο 1.5 χρόνο θεωρώ πως θα αρχίσεις να βλέπεις τους πρώτους καρπούς του κόπου σου. 

Ως eshop λοιπόν εμείς έπρεπε, δώσαμε και συνεχίζουμε να δίνουμε τη μέγιστη προσοχή μας στην επικαιροποίηση του site, στον εμπλουτισμό του καθημερινά με νέα προϊόντα και με content που ‘ανεβαίνει’ όσο πιο άμεσα. Αυτό απαιτεί φυσικά ενασχόληση, αφιέρωση χρόνου, αναζήτηση στον κάθε εκδότη/προμηθευτή, απαιτεί βεβαίως και αγάπη για αυτό που κάνεις.

Τι είναι αυτό που προσέξατε περισσότερο: Ποιο είναι αυτό που δώσατε ιδιαίτερη βαρύτητα στην άσκηση της επχειρηματικότητάς σας; Ποιό είναι το μυστικό της επιτυχίας;

Γενικά πάντως, αν αντέξεις τον πρώτο 1.5 χρόνο θεωρώ πως αρχίσεις να βλέπεις τους πρώτους καρπούς του κόπου σου.

Όπως πολύ σωστά αναφέρατε, ακολουθήσαμε κάποια μικρά βήματα τα οποία ήμασταν έτσι και αλλιώς αναγκασμένοι να τα κάνουμε καθώς δεν είχαμε budget για κάτι πιο extreme. Στη περίπτωση μας βέβαια, επειδή είχαμε ήδη παρελθόν στο χώρο του βιβλίου, λάβαμε και κάποια βοήθεια από μερικούς εκδότες/προμηθευτές λόγω της σχέσης που είχαμε αναπτύξει ήδη.

Ποιά μικρά βήματα ακολουθήσατε για να έχετε πωλήσεις; Ποιές τεχνικές πωλήσεων και διαφημίσεων χρησιμοποιήσατε και ποιά έφερε τα περισσότερα κέρδη για εσάς;

...είχαμε δίπλα μας εσάς της Clickmyway, που μας βοηθήσατε με δημιουργία σελίδων σε Instagram & Facebook

Τώρα, στα μικρά βήματα που αναφέραμε, είχαμε δίπλα μας εσάς της Clickmyway, που μας βοηθήσατε με δημιουργία σελίδων σε Instagram & Facebook όπου ‘τρέξαμε’ στην αρχή μερικές καμπάνιες δημοσιεύσεων και διαφημίσεων. Αυτό θεωρώ πως αποτέλεσε τη βάση καθώς δημιούργησε τη πρώτο ‘μαξιλαράκι’ πελατών μας. Από εκεί και πέρα, ασχοληθήκαμε και εμείς οι ίδιοι με τις δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε μέσω των προσωπικών μας λογαριασμών είτε μέσω των λογαριασμών του Pawbooks. 

Παράλληλα αρχίσαμε να στέλνουμε newsletters τα οποία έφεραν πρώτα επισκεψιμότητα και κατ’ επέκταση πωλήσεις. Μη ξεχνάμε πως η επισκεψιμότητα, ακόμα και πώληση να μη φέρει, οδηγεί σε άνοδο στο google ranking κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Έχουμε σκεφτεί να πάμε και σε adwords ή γενικά σε SEO μα ακόμα δεν έχουμε τους χρηματικούς πόρους για να προβούμε στη κίνηση αυτή με την άνεση μας, ελπίζω να γίνει προσεχώς πάντως.

Content, πληροφορία, ταχύτητα δημοσίευσης… Αυτά χρειάζεται ένα καθαρό eshop για να μπορέσει να σταθεί στο χώρο. Το content & η πληροφορία είναι αλληλένδετα, ιδανικά μάλιστα αν η πληροφορία είναι πρωτογενής. Ωστόσο αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο καθώς πχ μια περίληψη ενός βιβλίου είναι λίγο πολύ στάνταρ, την πληροφορία τη μοιράζεται ο εκδότης με όλους τους συνεργάτες που έχει οπότε το να επεξεργαστείς/αλλάξεις περίληψη στα δεκάδες βιβλία που κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα είναι αδύνατο. Θέλω να πω πως ψάχνοντας ένα βιβλίο στο google θα βρεις αποτελέσματα από πολλά sites με το ίδιο content/πληροφορία οπότε βασίζεσαι στο πόσο γρήγορα θα έχεις δημοσιεύσει το προϊόν και φυσικά στο google ranking που έχουν οι ανταγωνιστές. Από εκεί και πέρα, επειδή και οι τιμές είναι οι ίδιες (βάσει νομοθεσίας, στα νέα βιβλία δε μπορεί να κάνεις έκπτωση πάνω από 10%) βασίζεσαι μετά στο αν θα σε επιλέξει ο πελάτης. Εδώ υπερτερούν καταστήματα με πολλά χρόνια παρουσίας στο χώρο καθώς έχουν την εμπιστοσύνη του κοινού, μια εμπιστοσύνη που φαίνεται να κερδίζει και το Pawbooks. Μη ξεχνάμε πως οι online αγορές κρύβουν κινδύνους και απάτες για αυτό θέλει μεγάλη προσπάθεια και παροχή υπηρεσίας υψηλότατου επιπέδου για να κερδίσεις τον πελάτη.

Τι είναι αυτό που ξέρετε τώρα και δεν ξέρατε στην αρχή και που θα άλλαζε πιστεύετε την ροή των πωλήσεων του eshop προς το καλύτερο;

Content, πληροφορία, ταχύτητα δημοσίευσης...Αυτά χρειάζεται ένα καθαρό eshop για να μπορέσει να σταθεί στο χώρο.

Γενικότερα, ποιά στοιχεία πιστεύετε πως είναι αυτά που προσέχει ένας πελάτης σ' ένα eshop;

...πλέον οι πελάτες αναζητούν αυτό που ψάχνουν σε πολλά eshop.

Αρχικά, το ευχάριστο είναι πως πλέον οι πελάτες αναζητούν αυτό που ψάχνουν σε πολλά eshop, έχουν αρχίσει να υιοθετούν τις τάσεις της αγοράς και το μοντέλο του online shopping. Από εκεί και πέρα και μιλώντας και εγώ ως πελάτης σίγουρα το σημαντικό είναι να νιώθεις πως είσαι σε ένα site ασφαλές, να μπορείς να κάνεις τις συναλλαγές δίχως ρίσκο, να ξέρεις σε ποιον ανήκει το eshop, να είναι εμφανή τα στοιχεία επικοινωνίας, να μην είναι δηλαδή ένα απρόσωπο περιβάλλον. Κατόπιν πρέπει να διαθέτει φιλικό interface, εύκολη και γρήγορη πλοήγηση, ποικιλία προϊόντων, όμορφο σχεδιασμό, παραγγελία δίχως πολλά βήματα, να είναι γενικά όσο πιο απλό γίνεται ακόμα και για τον πιο αρχάριο χρήστη. Και φυσικά να μπορεί ο πελάτης να παραγγείλει είτε με αντικαταβολή (τρόπος με τον οποίο νιώθει περισσότερη ασφάλεια) είτε με κάρτα είτε με κατάθεση.

Έχοντας την εμπειρία από το Pawbooks νομίζω πως πρέπει να δώσουν προσοχή στο content του site, να έχουν όσο περισσότερο γίνεται πρωτογενές περιεχόμενο και να διαθέσουν, εφόσον μπορούν, κάποιους πόρους για διαφήμιση στην αρχή. Επενδύοντας σε αυτά και ικανοποιώντας τους πελάτες θα αποκτήσουν σιγά σιγά ιστορικότητα και οι πελάτες θα επανέρχονται (returning customers). Μη ξεχνάμε πως ένας ικανοποιημένος πελάτης κατά πάσα πιθανότητα θα παραγγείλει εκ νέου και, πολύ σημαντικό, θα αφήσει μια κριτική είτε στο google είτε στα social media. Η καλή κριτική θα φέρει νέους πελάτες, η κακή κριτική όχι μόνο δε θα φέρει νέους μα θα έχεις χάσει και αυτόν που είχες ήδη.

Τι θα συνιστούσατε σε αυτούς που θα μας διαβάσουν για να έχουν αύξηση πωλήσεων; Από που να αρχίσουν; Τι να βελτιώσουν;

...πρέπει να δώσουν προσοχή στο content του site, να έχουν οσο περισσότερο γίνεται πρωτογενές περιεχόμενο και να διαθέσουν, εφόσον μπορούν..κάποιους πόρους για διαφήμιση στην αρχή

Και λίγα λόγια για την συνεργασία μας.

Θα είμαι απόλυτα ειλικρινής και θα πω φυσικά ναι! Το συνδρομητικό eshop ήταν ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας.

Το ότι το eshop σας είναι συνδρομητικό βοήθησε στο να σας μείνει κεφάλαιο για να επενδύσετε σε άλλα κομμάτια της επιχείρησής σας;

Θα είμαι απόλυτα ειλικρινής και θα πω φυσικά ναι! Το συνδρομητικό eshop ήταν ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας.

Δυστυχώς, και αυτό θεωρώ πως αποτελεί μια χρόνια δυσκολία για όποιον θέλει να κάνει το επιχειρηματικό του βήμα, οι συνθήκες φορολογίας και τα κόστη είναι τεράστια για να μπορέσεις να συντηρήσεις δική σου επιχείρηση. Σκεφτείτε πως και εγώ, παράλληλα με το eshop, εργάζομαι και αλλού, ώστε να έχω και τη μηνιαία πηγή εσόδων όσο και για να καλύπτω τις ασφαλιστικές εισφορές και διάφορες άλλες υποχρεώσεις. Αν δεν εργαζόμουν ή αν έπρεπε να έχω αγοράσει εξ ολοκλήρου ένα site προφανώς δε θα μπορούσα να καλύψω τα έξοδα. Φυσικά αν κάποιος διαθέτει budget δε θα τον απασχολούν τα παραπάνω. Από εκεί και πέρα μακάρι να αναπτυχθεί τόσο το site ώστε να φέρνει έσοδα που να με οδηγούσαν να ασχοληθώ αποκλειστικά με αυτό. 

Και για να καθησυχάσω όσους μπορεί να έχουν αμφιβολία για ένα συνδρομητικό site θα ήθελα να επισημάνω πως δε στερείται τίποτα το eshop και πως αν χρειαστείς κάτι επιπλέον υπάρχουν τα κατάλληλα plugins που μπορείς να αποκτήσεις σε προσιτή τιμή για να κάνεις τη δουλειά σου. Συν φυσικά πως η Clickmyway είναι πάντα δίπλα σου με τις συμβουλές της και την υποστήριξη της.

Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος με τη συνεργασία μας καθώς σε ό,τι και αν έχουμε χρειαστεί, οποιαδήποτε ώρα και στιγμή είστε διαθέσιμοι και άμεσοι. Πάντα μας βοηθάτε και λύνετε το όποιο πρόβλημα προκύψει (που συνήθως είναι θέμα από κάποιο update, δίχως δηλαδή να φταίει κάτι προγραμματιστικό κλπ από μεριάς σας). Βοηθάει πολύ που έχετε την online πλατφόρμα δήλωσης οποιουδήποτε προβλήματος για άμεση επίλυση ενώ είστε πάντα διαθέσιμοι όταν επικοινωνούμε με mail. Ειδικά στη περίπτωση μας έχει τύχει και έχω στείλει κάτι sos αργά το βράδυ Σάββατου, αν θυμάμαι καλά, και όμως το λύσατε απευθείας. Θεωρώ πως και εσείς και εμείς, μέσα από τη συνεργασία μας, μαθαίνουμε, βελτιωνόμαστε και προχωράμε προς ακόμα καλύτερες μέρες

Γενικότερα πως θα χαρακτηρίζατε την συνεργασία μας; Την τεχνική μας και την γενικότερη υποστήριξη μας;

Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος με την συνεργασία μας καθώς σε ό,τι και αν έχουμε χρειαστεί, οποιαδήποτε ώρα και στιγμή είστε διαθέσιμοι και άμεσοι.

Τι θα προτείνατε να βελτιώσουμε για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι;

Πληρέστερο οδηγό WooCommerce, ακόμα πιο γρήγορο server, πακέτα πρόσθετων plugin, διαχείριση SEO από την Clickmyway.

Θα έλεγα ίσως να διαθέτατε έναν πιο πλήρη οδηγό χρήσης για το woocommerce (που είναι η πλατφόρμα λειτουργίας του site), αν ήταν εφικτό έναν πιο γρήγορα server ώστε να βελτιώσει ακόμα περισσότερο την ταχύτητα πλοήγησης στο eshop και ίσως να είχε ενδιαφέρον αν μπορούσατε να παρέχετε ένα πακέτο πρόσθετων plugin σε κάποια προσφορά για τους υφιστάμενους πελάτες της Clickmyway. Φυσικά θα θέλαμε να σκεφτείτε το ενδεχόμενο να παρέχετε εσείς SEO!

Επίσης πιστεύω πως θα έφερνα ακόμα πιο κοντά τους συνεργάτες αν υπήρχε δυνατότητα διοργάνωσης κάποιας ημερίδας/συνεδρίου για παρουσίαση νέων τάσεων, ανάλυση στατιστικών, ενημέρωση πάνω σε καινούργια συστήματα διαχείρισης eshop. Εμάς θα ήταν χαρά μας να βρεθούμε σε μια τέτοια συγκέντρωση!

Σας στέλνω 5 τίτλους διαφορετικής κατηγορίας ο καθένας ώστε να υπάρχει ποικιλία προτάσεων και όχι μονοδιάστατες επιλογές:

Προτείνετέ μας και 5 σύγχρονους τίτλους βιβλίων που θα μας άρεσε πολύ να διαβάσουμε:

Το μωρό της σοφίτας, Ατελώς υπέροχοι, Κάθε μέρα με τους Στωικούς, Δικαιοσύνη για τα ζώα, Ελλάδα: Ορίζοντας 2030.

Κύριε Σπίνο σας ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτήν την σύντομη συνέντευξη και τις γνώσεις που μοιραστήκατε μαζί μας. Σας ευχαριστούμε πολύ και για τις προτάσεις βελτιώσεις.

Καλή συνέχεια και πολλές και μεγαλύτερες επιτυχίες!